آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل میانجامد.

 

 

 

نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و ۳DsMAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد. داده‌های عددی که به این ترتیب بدست میآمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود میآورند. سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد

 

بي شك مهمترين ساختمان‌هايي كه انگيزه‌ها و زمينه‌هاي لازم را براي توسعه معماري گردشگري ايجاد نموده موزه‌ي گوگنهام فرانك گري در بيلبائو اسپانيا است كه در سال ‌١٩٩٧ ساخته شد.

به جرات مي‌توان گفت تا پيش از اين هرگز ساختماني از چنين قدرت كيميايي كه يك شهر كوچك استاني در منطقه باسك اسپانيا را به بازيگر عمده‌ي جريان هنر و فرهنگ جهان تبديل كند برخوردار نبوده است.

طراحي موزه گوگنهايم بيلبائو همانند موزه‌ي گوگنهايم فرانك لويدرايت در نيويورك كه طرح آن مربوط به سال‌هاي پيش است يك رويداد فوق العاده و استثنايي در تاريخ معماري محسوب مي‌شود.

با بازديد بي سابقه تورهاي هنر و معماري از شهر و جمعيت زياد گردشگران كه تاثير شگرفي بر اقتصاد محلي داشته است همگي نشانگر موفقيت بيلبائو هستند.

البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در موفقيت بيلبائو به عنوان پديده‌اي كه به شهرت جهاني دست يافته پوشش رسانه‌اي فراگير ساختمان گيرا و فتوژنيك (خوش عكس) موزه گوگنهايم و خالق سنت شكن آن نيز تاثير بسزايي داشته است.

موزه گوگنهايم علاوه بر اين كه موفقيت شگرفي در جذب فيزيكي مردم به اين نقطه داشته در جلب توجه جهانيان به يك مكان دور گمنام و متفاوت نيز بسيار موثر بوده اما اين توجه جهاني داراي يك جنبه منفي نيز است، چرا كه موزه گوگنهايم در بيلبائو به عنوان يك نماد شهري بارها از سوي جدايي طلبان باسك به بمبگذاري تهديد شده است.