شیوه اصفهانی

ضعف قدرت مرکزی تیموریان و وجود سلسله های گوناگون در گوشه و کنار کشور مثل « سلطان حسین بایقرا » در خراسان، « الوند میرزا آق قویونلو » در آذربایجان و « ابو الفتح بیک » در کرمان، سبب آماده شدن زمینه برای اسماعیل نواده دختری اوزن حسن در بین طوایف قزلباش شد و طبعا" نهضت صفوی که اصلشان ترک بود و در اثر تبلیغات صوفیه ، مذهب تشیع در میانشان نفوذ عمیقی پیدا کرده بود آغاز گردید.اهمیت سیاسی که قبایل مزبور در مدت فرمانروایی شاه اسماعیل موسس سلسله صفوی کسب کردند واکنشی بود در مقابل اهل تسنن که مذهب رسمی طبقه حاکم بود، واکنشی که مردم باختر ایران که همواره مترصد ابراز مقاومت در برابر نیروهای خارجی بودند به آسانی و با رغبت به آن گرویدند و تعصب ملی ایرانی این سلسله نیز با اینکه خودشان ترک بودند .... از اینجا سرچشمه گرفته بود. در هنگام آرامش در این دوره هنرمندان فرصتی برای کار و فعالیت یافتند و آثار درخشانی در رشته های مختلف هنر از خود به گذاشتند.نمونه هایی زیبا از مسجد، کاروانسرا ، کاخ ، پل و غیره را از این دوره در شهر اصفهان می توان مشاهده کرد . بعد از آنکه قدرت مرکزی صفویان از بین رفت ، کشور دچار وضعیتی بحرانی شد که منجر به قدرت رسیدن « نادر » شاه گردید. اقداماتی که نادر برای وحدت ایران و طرد کشور گشایان بیگانه در دوره اول حکومت و پیش از اعلام سلطنت خویش بعمل آورد باعث شد که وی مورد پشتیبانی مردم ایران قرار گیرد ولی بعدها سیاست کشور گشایی و جنگ های پی در پی بار سنگینی بود بر دوش مردم .... و از آنجایی که روابط و علایق اقتصادی و نژادی و ملی فیما بین بخش های مختلف دولت بزرگ نادرست بود و کشور وی مجموعه ای ناجور از قبایل و اقوام بود که فقط بر اثر کشور گشایی متحد شده بودند، خاندان او بعد از مدتی رو به زوال رفت و شرایط برای رشد و به ظهور رسیدن زندیان مهیا شد. کریم خان پس از سقوط آل بویه اولین ایرانی بود که در سراسر ایران حکومت می کرد. وی نشان داد که مدیر و حاکمی داهی و با استعداد و فعال می باشد ... دولت کریم خان زند کوشید صنایع و حرف را احیاء کند و کارگاه های بزرگ چینی سازی و شیشه سازی و غیره ایجاد کرد. وی صنعتگرانی را که نادر از هندوستان آورده بود به شیراز منتقل کرد. در عهد کریم خان زند میزان مالیات برای رعایا تقلیل یافت. وی فرامینی صادر کرد و دایره خودکامی و تجاوز مالکین را نسبت به روستائیان محدود ساخت. کریم خان در پایتخت خود شیراز، ابنیه تازه مثل: بازار، مسجد جامع، مسجد کاخ و غیره احداث نمود. بعد از مرگ کریم خان زند نزاع بین وابستگان وی و ایل قاجار منجر به قدرت رسیدن قاجاریان شد و در عهد قاجاریه بود که بعلت توسعه روابط ایران با کشورهای اروپائی و عقب ماندگی فرهنگی و تکنیکی ما نسبت به تمدن آنان، هنر ایران راه زوال و افول پیمود. معماری نیز مثل سایر رشته های هنری سیر نزولی و سیر انحطاطی را طی کرد.

ادامه نوشته

یگانه معمار هستی

خدا کسی است که آسمان ها و زمین و هر چه را که بین آن دو است،
  در شش روز بیافرید، 
  آن گاه به خلقت عرش پرداخت.
  هیچ یار و شفیعی برای شما غیر او نیست
  آیا متذکر نمی شوید؟
  امور (این عالم را) از آسمان تا زمین تدبیر می کند
  پس روزی که مقدارش هزار سال از سالهایی است که شما می شمرید، همه چیز به سوی او بالا می رود.
  این خدایی است دانای غیب و شهود و مقتدر و مهربان.

  آن خدایی که همه چیز را به بهترین وجه خلقت کرد
  و آدمیان را نخست از خاک آفرید.
  آن گاه خلقت نژاد نوع بشر را از آب بی قدر و نطفه بی حس مقرر گردانید
  سپس آن ( نطفه بی جان ) را نیکو بیاراست 
  و از روح خود در آن بدمید و.......
    
  سوره سجده
  آیه های9،8،7،6،5،4

  یگانه معمار هستی با دمیدن روح آفریننده خویش در کالبد انسان، او را جانشین خود بر روی زمین قرار داد.
  همانگونه که خداوند با دمیدن روح خود در جسم بی جان، آدمی را می آفریند، انسان نیز در مقام جانشین وی با دمیدن روح خلاقه خود در کالبد مواد خام و بی جان به آن ها زندگی می بخشد.
  و بدین سان هنر از انسان زاییده می شود.
آفرینش چشمه جوشان هنرهاست
 و آثار بزرگ هنری در پرتو نور آفرینش گری خالقان خود پا به عرصه وجود نهاده اند.

معماری پرش کیهانی

در  تبیین معماري پرش كيهاني يا معماري غير خطي معماران سبك ديكانستراكش كه از اوايل دهه نود ميلادي به سمت مكتب فولدينگ گرايش پيدا نمودند، بر اين نظريه نيز خود را پايبند نديدند. آن ها در روند شكل گيري موضوعات علمي وفلسفي جديدتر، حركت علمي فلسفي نوين در معماري كه از اواخر دهه 1970 با مبحث ديكانستراكشن شروع شد را ادامه دادند. در حال حاضر اين معماران به دنبال شكل كالبدي دادن از مفروضات و شناخت انسان از خود و محيط پيرامون خود مي باشند. آن ها معتقدند كه اين شناخت تنها از طريق علم و تكنولوژي و فلسفه صورت مي گيرد و معمار جهت حفظ حضور خود در ورطه تمدن امروز جهان، بايد با علم، تكنولوژي و فلسفه روز آشنايي كامل داشته باشد محيط مصنوع را با استفاده از موارد فوق به صورتي خلاق و هنري نشان دهد.

   لذا تحولاتي كه در فيزيك ذرات بنيادين، نجوم، ژنتيك، رياضي، تكامل، فضا و زمان در سنوات اخير رخ داده، موضوع مكتب معماري جديد قرار گرفته است. بر اساس فرضيات جديد در رياضي و فيزيك، عالم مكانيكي نيوتون ديگر نمي تواند شرايط امروز جهان را تبيين كند. اگر گاليله درچهار صد سال قبل اعلان نمود كه جهان با قوانين رياضي نگاشته شده است، اين نيز بر اساس قوانين جديد فيزيك قابل قبول نيست.

   آلبرت انيشتين در اوايل قرن اخير با معرفي نظريه نسبيت، جهان مكانيكي نيوتون را كه در آن فضا و زمان مطلق بود در هم شكست. بر اساس نظريه انيشتين، جهان ما از بي نهايت قاب هاي فضا- زمان كه به ناظر مشخصي بستگي دارد تشكيل شده است. لذا هر ناظري در قابي متفاوت از نظر مكاني و زماني قرار دارد. بدين معني كه هر ناظر و هر قابي نه تنها دريك ساعت متفاوت بلكه در يك نقشه متفاوت قرار دارد.

   در سال 1927، ورنر هايزنبرگ (Werner Heisenberg) فيزيكدان الماني، اصل عدم قطعيت را در فيزيك كوانتوم مطرح نمود. بر اساس اين اصل، امكان مشخص نمودن همزمان مكان و سرعت يك ذره بنيادين – مانند الكترون- وجود ندارد. «لذا نمي توان اجسام را داراي مكان مشخص در فضا و زمان فرض نمود. آن ها غير خطي، نامشخص و متقابلاً درگير يكديگر هستند و مانند يك موجود زيستي تطور پيدا مي كنند.»

ادامه نوشته

شیوه آذری

این شیوه از زمان ایلخانان مغول، شروع شده و تا زمان صفویه ادامه می یابد.

اما لازم است بدانید که شیوه رازی بهترین و متنوع ترین شیوه معماری اسلامی ایران است که بعدها مثل آن بوجود نیامد. با ورود مغول ها از خراسان که با ویرانگری بنیادی همراه بود، بسیاری از شهرها و آثار و بناهای بسیار با ارزش ایران تخریب و ویران شدند. برای اینکه بدانید حمله مغول ها چه بر سر ایران آورد، کافی است سفری به سنگان و زوزن ( سر راه سمنان به مشهد ) داشته باشید. این مناطق از مکان هایی است که در مسیر حمله مغول ها واقع نشده اند و تا حد زیادی بناهای آن ها سالم مانده است. در این مناطق شیوه رازی به حد اعلای اوج و شکوه خود رسیده بود. سنگان بالا دو مسجد دارد که بسیار قابل تحسین است. برای اوج هنر و زیبایی آن همین کافی است که مشاهده می کنید در قسمت هایی از این مسجد با گل توربافی کرده اند و نقاط ظریف بسیار دیگر.

پس از حمله مغول و ویرانی های بسیار، هنر معماری ایران دچار رکود و سکون شد و آن همه تنوع و تزئین و هنرنمایی معماران در احداث گنبدها و ایوان های گوناگون خاموش شد تا آنکه جانشینان چنگیز که خود مفتون این زیبایی ها شده بودند، اسلام را پذیرفتند و به تدریج معماران گریخته و پراکنده که هنوز حیات داشتند جمع شدند و بناهای اسلامی کم کم جان تازه ای یافتند اما نه مانند قبل.

گنبد علویان

این بنا شیوه ای رازی و آذری دارد و در مرکز شهر همدان قرار گرفته است با نقشه مربع شکل.

ادامه نوشته

استفاده ازفرم در معماری

تعريف فرم

                  

1- مفهوم فرم در هنر

اصطلاح فرم در طول تاريخ متناسب با نوع نگرش فيلسوفان ، به طرف گوناگون تبيين شده است. در فرهنگ کتابخانه هنر ، ريشه مفهوم فرم در يک اصطلاح قديمي و مطرود فلسفه جستجو مي شود. اصطلاح يوناني Eidos داراي مفهوم نماي يک چيز و به معني آنچه که چيزي را بدان تشخيص مي دهيم، مي باشد؛ آنچه که به طور معمول شکل محسو س شخصيت يک شي را به واسطه نماي ديداري شي شامل مي شود. معني وسيع تر آن در بسط شخصيت و هويت ذاتي يک چيز نه صرفاً وجه ديداري آن – ادامه مي يابد. که اين به عنوان نوع و گونه اشياء شناخته مي شود. يک شي به اعتبار فرم ( Eidos ) خود (طي احساس بصري اوليه تشخيص تا درک مجرد جوهر ) تشخيص داده شده و شناخته مي شود و براي ما به عنوان يک موجوديت ممتاز آشکار مي گردد.

افلاطون ( يا پلاتونيوس ، فيلسوف يونان باستان ) اولين کسي بود که اصطلاح ايدوس ( Eidos ) را در فلسفه تبيين نمود . وي در مقالات تيميوس ( Timeaus ) الگوهاي فرمي ابدي ( صور مثالي ) را مطرح نمود. طبق عقيده وي کل موجوديت مشخص ماده بر اساس آن الگوها فرم جهان را پديد آورده است. وي فرم را واقعيت وجودي ابدي ، که يک شي را آنچه که هست مي سازد. تعريف نمود . در نظر افلاطون ، فرم مقابل ماده بود. وي معتقد بود : فرم هاي ابدي اگر چه هويدا نباشد ولي واقعيتي برتر از اشياء مادي هستند . فرم ابدي در واقع جوهر تغيير ناپذيري بود که تنها مي توانست به وسيله چيزهاي مادي و محسوس دريافت و يا تقليد شود.

ادامه نوشته

خاک درمعماری

معماری هنری است که سعی دارد تلاش آدمی را به بالا سوق دهد و از این رو مقدس است. بشر برای ساخت خانه، معبد و یا هر بنای دیگری از زمین شروع می‌کند و به سمت آسمان پیش می‌رود. از زمین به آسمان رسیدن، به معنای قدسی شدن و همنشین با خدایان بودن است. هر بنایی که بشر می‌سازد یادآور کوه نیز هست، که رابطی است میان زمین و آسمان. کوهی که جایگاه خدایان بوده و ناجی نسل بشر در اسطوره طوفان نوح.

بشر برای ساخت اولین بناها و یا بهتر است بگوییم اولین خانه‌ها از در دسترس‌ترین مصالح بهره برد. از آب و خاک. دو عنصر مقدس از چهار عنصر اولیه با هم آمیخته شدند تا بعدها نیز آتش و هوا در کار داخل شوند و مسکن و معبد آدمی شکل بگیرد.

بنابراین گزاف نیست اگر پیوند آدمی با معماری را، میراث کهن انسان با چهار عنصر اولیه طبیعت بدانیم. از این میان هرچند که نقش خاک پر رنگ‌تر می‌نماید، اما وجود آب، همان عنصری که همواره به سویش بر‌می‌گردیم، مثل همیشه لطافت را در این هنر به ارمغان می‌آورد.

اگر که خانه مکانی است برای پناه گرفتن و آرامش یافتن، تماس این خانه با آب همواره آرزوی امکان حیاتی تازه را به همراه خواهد داشت و تخیل انسان را به شکلی ماورایی تسخیر می‌کند.

از دیرباز نقش آب در معماری در اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف نمادی بارز داشته است. “درک مفهوم آب در معماری یا همان معماری آب، به درک قوانین فیزیکی آب، احساسات ما در مقابل کنش و واکنش آب، و مهم‌تر از همه، نقش و تمثیل و ارتباط با زندگی انسان‌ها بستگی داد.”

ادامه نوشته